Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis hebben een verhoogd risico op lees- en spellingproblemen.
Bij spelling worden volgens vaste regels klanken omgezet in letters om woorden te vormen. Deze woorden gebruik je om uitdrukking te geven aan je gedachten en gevoelens.
Kinderen leren in groep 2 dat woorden zijn opgebouwd uit losse klanken. Dit is nieuw voor kleuters. Zij zien een beeld voor zich of hebben een herinnering aan een situatie bij het horen van een woord.
Woorden verdelen in losse klanken, klanken herkennen in een woord, letters herkennen en klanken en letters correct koppelen, zijn basisvaardigheden om te leren spellen.
In groep 3 wordt gestart met het schrijven van klankzuivere woorden. Dit zijn woorden die je schrijft zoals je het hoort. Vanaf groep 4 tot groep 8 leren kinderen allerlei spellingregels die belangrijk zijn om correct te kunnen schrijven wat je wilt overbrengen aan de ander.
Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis of dyslexie hebben moeite met het onderscheiden van klanken ( = hoor je een a of hoor je een aa) , het herkennen van klanken in woorden en het verdelen van een woord in losse klanken. Bij dyslexie kan het herkennen van een letter ook moeilijk zijn. De b en d worden dan bijvoorbeeld gespiegeld. Hierdoor is het ontwikkelen van een goede klank letterkoppeling moeilijk.
Het correct koppelen van letters en klanken is de basis om te leren lezen en spellen.
De behandeling is gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van de spelling op het niveau dat past bij de mogelijkheden van het het kind, zodat het vol zelfvertrouwen kan deelnemen aan het leerproces op school. Eventueel met het gebruik van hulpmiddelen.
Kinderen met specifieke leerbehoeften kunnen vastlopen in het onderwijs omdat het aanbieden en verwerken van de lesstof niet aansluit bij hun leerstijl. Sommige kinderen kunnen lesstof goed opslaan en verwerken als deze visueel (zien) wordt aangeboden. Anderen leren door de zintuigen horen, zien en voelen tegelijkertijd te stimuleren. Helpt bewegen om informatie op te slaan in het geheugen? Een vaste volgorde met veel herhaling is voor alle kinderen belangrijk.
Deze behandeling is afgestemd op de leerstijl van het kind : leer je door te kijken, te voelen, te luisteren?
Wat heb je nodig om te leren? Geluiden of juist een stille plek, wil je bewegen of stilzitten?
Hoe beleef je de situatie? Ben je verdrietig of boos? Begrijp je wat de leerstoornis inhoudt? Word je door anderen wel of niet begrepen?
We beginnen bij de basis : de klank letterkoppeling. We oefenen met klankherkenning in woorden, herkennen en schrijven van de letters en het het koppelen van de klanken aan de letters.
Alle spellingregels worden op basis van de leerlijnen spelling aangeboden met de KweC methodiek of Taal in Blokjes. We oefenen samen met verschillende woorden waarin de spellingregels zijn verwerkt. Je krijgt een mooie map met uitleg van de spellingregels en alle woordkaartjes om te oefenen. Thuis oefen je verder met de woordkaartjes en Taalblobs.
Bij elke spellingregel wordt een prachtige pauwer tekening en een grappig verhaal aangeboden. Ook dit helpt bij het onthouden van de spellingregels!
Dit zijn multi sensoriele oefenmethoden waarbij de zintuigen horen, zien en voelen tegelijkertijd worden gestimuleerd. Kinderen leren woorden bewust in klanken verdelen en per klank in kleuren neer te leggen. Zo ontstaat het woordbeeld eerst in kleuren en daarna in letters. Voor veel kinderen met specifieke leerbehoeften is dit een prettige en effectieve manier om de spellingregels te herkennen, onthouden en toe te passen.
Taalblobs is een online oefenprogramma. Het is een adaptief leerprogramma dat het niveau van de lesstof automatisch aanpast aan de leerling. Je leert woorden lezen en typen. Alle spellingregels komen aan bod. De leuke beloningen motiveren het kind om te blijven oefenen.
Voordelen:
Praktijk informatie
Alle rechten voorbehouden | Kinderpraktijk Pauw en het Pauwer Project