Uit onderzoek blijkt dat 10% van de kinderen in Nederland moeite heeft met lezen.
Bij 3% van deze leerlingen wordt de diagnose dyslexie gesteld.
Dyslexie is een specifieke leerstoornis met een neurologische oorzaak. De kern van het probleem ligt in het vlot en nauwkeurig lezen en spellen van woorden. Het uit zich vooral in problemen in de snelheid van het herkennen en koppelen van klanken en letters en de automatisering van de woordherkenning. Veel kinderen met dyslexie hebben ook spellingproblemen.
Kinderen met dyslexie hebben ook vaak problemen met:
Kinderen met een leesstoornis of een leesachterstand ervaren dagelijks het leren moeizamer gaat dan bij hun leeftijdsgenoten. Dit kan gevoelens van verdriet of boosheid of faalangst oproepen. Zij gaan met weerstand naar school en ervaren veel stress bij het maken van toetsen.
Tijdige erkenning
van de stoornis en
begeleiding op maat zijn erg belangrijk om de kinderen vol vertrouwen deel te laten nemen aan het leerproces.
Deze behandeling is gericht op het behalen van een technisch leesniveau dat past bij de leeftijd en het niveau van het kind zodat hij met plezier leest en durft deel te nemen aan het leerproces op school eventueel met ondersteunde voorleessoftware.
Leren lezen doe je door veel te lezen. Maar wat nu als je lezen helemaal niet leuk vindt?
Het helpt echt als je boeken leest met grotere letters, kortere zinnen, meer ruimte tussen de regels, een verhaal dat je echt leuk vindt.
Op de praktijk is een mini bibliotheek met veel verschillende boeken voor kinderen die lezen moeilijk vinden.
We beginnen bij de basis: de klank letterkoppeling.
Vervolgens lezen we leuke boeken en teksten die door het kind zelf worden uitgekozen. Het stimuleren van de technisch leesontwikkeling is gericht op het rustig en nauwkeurig lezen, goed herkennen en opslaan van woordbeelden en zinsbouw. Zo ervaart het kind succes en meer plezier tijdens het lezen.
Ouders worden begeleid in het samen lezen, voorlezen en uitkiezen van leuke boeken met rijke teksten.
Zodra het lezen vlot en nauwkeurig gaat, kan het kind zich meer richten op de inhoud van de tekst. Dit is lezen met begrip.
Praktijk informatie
Alle rechten voorbehouden | Kinderpraktijk Pauw en het Pauwer Project