Wat is dyslexie?
Dyslexie is een hardnekkig probleem met het aanleren van het accuraat en vlot toepassen van het lezen en/ of het spellen. Dyslexie wordt veroorzaakt doordat klanken niet goed worden herkend en klanken en letters niet goed worden gekoppeld. Dyslexie is erfelijk. Als een van de ouders dyslexie heeft dan is de kans 50% dat het kind ook dyslexie heeft.
Gevolgen van dyslexie
Wanneer dyslexie niet wordt ontdekt of erkend en wanneer er geen hulp wordt geboden, kunnen emotionele problemen ontstaan. Doordat het lezen traag verloopt en de spellingregels niet goed worden toegepast, kunnen op school problemen ontstaan.
Waaraan kun je dyslexie herkennen
Dyslexie onderzoek
Om dyslexie vast te kunnen stellen wordt uitgebreid onderzoek verricht naar de ontwikkeling van het technisch lezen, de spelling, de intelligentie en het werkgeheugen.
Dyslexie onderzoek in de vergoede zorg
Het dyslexie onderzoek wordt vergoed door de gemeente waarin het kind woont als school de achterstand en de hardnekkigheid van de lees- en/of spellingproblemen in kaart heeft gebracht. Dit betekent het volgende:
Aantonen van de hardnekkigheid van de lees- en/of spellingproblemen door school
Een leerling komt alleen in aanmerking voor vergoede dyslexiezorg wanneer de school in een leerlingdossier onderbouwt dat er bij een leerling sprake is van een ernstige en hardnekkige achterstand bij het lezen. Het nieuwe protocol dat ingaat op 01-01-2022, hanteert hierbij strengere criteria: er moet in ieder geval sprake zijn van ernstige woordleesproblemen. Daarnaast kan er ook sprake zijn van een (ernstig) spellingprobleem, maar als criterium voor doorverwijzing speelt de ernst van het spellingprobleem geen rol meer.
Aanmelden voor het dyslexie onderzoek
De leerling kan worden aangemeld als hij tussen de 7-13 jaar oud is en op de basisschool zit.
Als school op drie achtereenvolgende meetmomenten, zoals hier boven beschreven, in kaart heeft gebracht en twee keer een periode van 12 weken extra heeft gelezen met een leerling door een professional, dan kan de leerling worden aangemeld voor het dyslexie onderzoek.
Het dossier dat door school is aangemaakt wordt in overleg en met
toestemming van de ouders verstuurd naar de Poortwachter. Het dossier wordt door de poortwachter beoordeeld. Mocht het dossier nog niet compleet zijn, dan wordt het teruggestuurd naar school. Is het dossier goedgekeurd, dan wordt de leerling opgeroepen voor het onderzoek.
Comorbiditeit betekent dat er meerdere ontwikkelingsstoornissen tegelijkertijd aanwezig zijn.
Vanaf 01-01-2022 is de aanwezigheid van een ander ontwikkelingsprobleem
( b.v. ADHD, ADD, TOS) in combinatie met dyslexie geen reden meer om niet in aanmerking te komen voor de vergoede zorg dyslexie.
De zorgverlener onderzoekt, voor de behandeling wordt gestart, hoe complex de combinatie van de twee stoornissen is. Op basis daarvan wordt bepaald of de dyslexiebehandeling bij een kind ook goed uitvoerbaar zal zijn – en er dus een behandelindicatie Ernstige Dyslexie kan worden afgegeven – of dat het kind beter geholpen kan worden via een andere zorgroute.
Een dyslexieonderzoek wordt uitgevoerd door een psycholoog of orthopedagoog met de bevoegdheid om dyslexieonderzoek te doen. Zo’n dyslexietest noemen we een diagnostisch onderzoek. Het onderzoek bestaat altijd uit een aantal onderdelen:
Compensatie middelen
Dispensatie regeling
Vrijstelling van bepaalde opdrachten
Met compenseren wordt bedoeld dat de lees- en spellingtaken wel worden uitgevoerd door de leerling en dat hij gebruik mag maken van een hulpmiddel of aanpassing zodat de moeilijkheden bij het lezen en spellen worden verminderd.
Op de basisschool
Op het voortgezet onderwijs
Overzicht van dyslexiehulpmiddelen
Het is voor ouders en leerlingen een belangrijk keuzemoment. Naar welke middelbare school gaat mijn kind?
Deze keuze is niet alleen gebaseerd op het schooladvies in groep 7/8.
Deze checklist helpt om kritisch te kijken naar welke hulp en op welke manier deze wordt geboden op de nieuwe school.
Het leren van vreemde talen kan voor sommige leerlingen met dyslexie een flink struikelblok zijn. Er zijn allerlei hulpmiddelen beschikbaar om deze leerlingen hierbij te helpen. Soms is het inzetten van ondersteuning en dyslexiehulpmiddelen niet genoeg en is (gedeeltelijke) vrijstelling een optie.
Wanneer is (gedeeltelijke) vrijstelling bij vreemde talen mogelijk?
Wat is er nodig voor de aanvraag van een gedeeltelijke vrijstelling?
(info dyslexie centraal)
Praktijk informatie
Alle rechten voorbehouden | Kinderpraktijk Pauw en het Pauwer Project