Gespecialiseerde logopedie voor kinderen van 4-12 jaar met lees- en spellingproblemen


Lezen met begrip

dit geeft grip op je leven

Als je een tekst kunt begrijpen, dan kun je kennis opbouwen over nieuwe onderwerpen en bestaande kennis uitbreiden.

Deze nieuwe samengestelde kennis wordt weer gebruikt om volgende teksten te kunnen begrijpen.

Zo blijft de kennis en daarmee ook een mening over een onderwerp niet statisch, maar kan zich blijven verdiepen en verbreden.

Laaggeletterdheid


Een op de drie leerlingen van 15 jaar is op  dit moment laaggeletterd. 

Dit betekent dat je teksten onvoldoende kunt lezen en begrijpen!

Dit heeft grote gevolgen voor je verdere leven.  Denk aan je werk, het lezen van een bijsluiter voor medicijnen, begrijpen van nieuws enz.

Begrijpend lezen

Wat heb je hier voor nodig?

Technisch lezen

Het is belangrijk dat je alle klanken en letters goed koppelen. Dan leer je woorden lezen en later hele zinnen en teksten.  Door veel te lezen leren je hersenen woorden sneller herkennen en automatiseert het leesproces.  De hersenen kunnen klanken en letters zo snel en correct koppelen en woorden correct herkennen, dat het lijkt alsof je niet meer hoeft na te denken over welke woorden er staan.   De aandacht kan steeds meer worden gericht op de inhoud van de tekst.


Kennis van de zinsbouw

Om teksten goed te kunnen begrijpen is het ook belangrijk dat je snapt hoe zinnen zijn opgebouwd. Je moet verbanden kunnen herkennen die worden aangegeven met woorden als: omdat, terwijl, desondanks  etc.  Is een zin een vraagzin of staat deze in de gebiedende wijs? 

Hoe meer kennis van de zinsbouw, hoe makkelijker en beter je een tekst kunt begrijpen.


Kennis van de betekenis van woorden

Kleuters in groep 1 kennen ongeveer van 3000 woorden de betekenis.  Dit is de passieve woordenschat en wil zeggen dat je de betekenis van een woord begrijpt.   Eind groep 4 kennen de kinderen van 6000 woorden de betekenis.  Dit leren kinderen vooral door te luisteren naar taal!

Vanaf groep 5 leren kinderen nieuwe betekenissen van woorden door te lezen.  Zij komen de woorden tegen in teksten. Vanaf groep 4 groeit de woordenschat tot ongeveer 17000 woorden eind groep 8.

Het is heel belangrijk dat woorden in verschillende contexten worden aangeboden. Zo leer je de betekenis van een woord herkennen in verschillende situaties en koppel je deze aan verschillende emoties, situaties waardoor je de woorden beter opslaan en weer ophalen uit het geheugen voor taal. Zonder woordkennis geen taalbegrip!!


Achtergrondkennis combineren met kennis van de taal

Om informatie in de tekst goed te kunnen begrijpen combineer je de kennis van de zinsbouw en de woordenschat met wat je al weet over dit onderwerp.   Deze combinatie is heel belangrijk omdat niet alles letterlijk in de tekst staat.  Hoe meer kennis over de wereld hoe beter je een tekst kunt begrijpen!   Deze achtergrondkennis is niet alleen de oorzaak en het gevolg van begrijpend lezen.

Het is ook een voorspeller van het kunnen lezen met begrip.  Hoe meer achtergrondkennis hoe beter je kunt lezen met begrip!

Zo gaan we oefenen

leesplezier & motivatie

We oefenen met verschillende soorten teksten die aansluiten bij de interesses van het kind. 

woordenschat & zinsbouw

Uit het taalonderzoek blijkt waar het kind nog extra ondersteuning nodig heeft.  Bijvoorbeeld in de actieve en passieve woordenschat en de zinsbouw.

achtergrondkennis

We bespreken wat het kind al weet over dit onderwerp en combineren dit met informatie uit de tekst.

leesstrategieën & samenvatten

Wat doe je als je de zin niet goed begrijpt? Of de betekenis van een woord niet snapt?  Je leert in korte woorden het belangrijkste uit de tekst in een woordspin verwerken.

Share by: