Gespecialiseerde logopedie voor kinderen van 4-12 jaar met lees- en spellingproblemen


Onderzoek


Uitgebreid logopedisch onderzoek geeft inzicht in de ontwikkeling van de taal en spraak.  Dit zijn belangrijke voorwaarden voor de lees- en spellingontwikkeling.


Gestandaardiseerd lees- en spellingonderzoek geeft antwoord op de vraag wat het kind al heeft geleerd en wat nog moeilijk is.


Dyslexiescreening geeft duidelijkheid over hoe groot het risico is op aanwezigheid van dyslexie.  Dit is belangrijk bij een eventuele verwijzing naar dyslexie onderzoek in de vergoede zorg.

info dyslexie onderzoek

spraak- taalonderzoek


  • klankbewustzijn en klankherkenning
  • uitspraak van klanken
  • actieve woordenschat
  • passieve woordenschat
  • zinnen begrijpen
  • zinnen formuleren
  • tekstbegrip
  • woordvormen
  • auditief geheugen

lees- en spellingonderzoek


  • klank letterkoppeling
  • spelling
  • technisch lezen woorden
  • technisch lezen van teksten
  • begrijpend lezen
  • Een dyslexie screening geeft duidelijkheid over het risico op dyslexie.
  • Bij twijfels over de cognitieve vaardigheden en het werkgeheugen, wordt geadviseerd om een cognitie onderzoek te laten afnemen door een kinderpsycholoog.

Gespecialiseerde logopedie bij lees- en spellingproblemen

 lezen

Blijft je kind spellend en hakkend lezen of wil het niet meer lezen?  Krijgt het de opdrachten op school niet af omdat er teveel tekst gelezen moet worden en dit niet lukt?

lees meer

spelling

Heeft je kind moeite met het herkennen, onthouden en toepassen van de spellingregels?

Wordt het onzeker omdat het echt niet lukt ondanks extra oefenen?

lees meer

concentratie

Is het moeilijk om de aandacht te richten en vast te houden?  Zijn er concentratieproblemen of ben je snel overprikkeld?  De neurofeedback training helpt hierbij.

lees meer

Emoties & gedrag

Kinderen met specifieke leerbehoeften ervaren dagelijks dat het leren moeilijker gaat dan bij hun leeftijdsgenoten.  Ze moeten meer oefenen, krijgen de opdrachten op school niet af en ervaren veel stress voor en tijdens het maken van toetsen. Dit kan gevoelens van verdriet, boosheid en onmacht oproepen. 


Ik begeleid het kind bij het bewust worden van de eigen gedachten en gevoelens en het ontdekken van de eigen mogelijkheden , leerstijl en eigenwaarde.   

meer info

Ervaringen

Onze dochter heeft nu een dyslexieverklaring en kwam in aanmerking voor de vergoede zorg dyslexie.  Maar we blijven de lees- en spellingbegeleiding bij Heidi volgen.

Deze begeleiding is zo goed en onze dochter gaat weer met plezier naar school.

Julia, Oostzaan 2022


Lieve Heidi, we zijn zo blij met jouw begeleiding voor onze dochter.

Isabel, Landsmeer 2023

Share by: